Używanie taksometru jest ważne dla zapewnienia standardowej taryfy dla pasażerów. Ponadto pomaga ograniczyć nieetyczne zachowanie i wykorzystywanie przez taksówkarzy. Jednakże, taksometry nie są bez własnego zestawu problemów.
Taksometr jest zaprojektowany tak, aby obliczyć opłatę w oparciu o kombinację czasu, który upłynął i odległości. Taksometr może przyjmować jako dane wejściowe albo cyfrowe sygnały prędkości, albo sygnały odległości. Często cyfrowe sygnały prędkości są dostarczane jako część elektronicznej magistrali silnika pojazdu. Sygnał odległości może być również dostarczony z zewnętrznego źródła. W niektórych przypadkach sygnał odległości może być pojedynczym słowem, które może być mniej dokładne niż specyfikacje taksometru.
W większości przypadków wejście taksometru jest serią impulsów. Każdy impuls reprezentuje stałą przebytą odległość. Impulsy są generowane przez urządzenie, które wytwarza impulsy z cyfrowego sygnału prędkości. Urządzenie to następnie wysyła impulsy do wejścia taksometru. Impulsy te są następnie wykorzystywane do określenia odległości przebytej przez pojazd. Zazwyczaj taksometr może obliczyć odległość przebytą przez pojazd z dokładnością do 1% lub mniej.
Wejściem dla taksometru mogą być cyfrowe sygnały prędkości, sygnały odległości lub inne informacje cyfrowe. Ponadto może być również uwzględniony numer identyfikacyjny pojazdu (VIN). Taksometr może pobierać zasilanie z wewnętrznego lub zewnętrznego źródła. Jeśli wejściem jest cyfrowy sygnał prędkości, taksometr może być podłączony do złącza OBD pojazdu. Pozwala to taksometrowi na obliczanie taryfy poprzez konwersję sygnału cyfrowego na przebieg analogowy. Taksometr może być również podłączony do złącza OBD pojazdu, co umożliwia taksometrowi otrzymywanie danych wejściowych z systemu komputerowego pojazdu.
Cyfrowe sygnały prędkości są powszechnie dostępne w porcie OBD pojazdu. Nie zawsze jednak są one łatwo dostępne. Taksometr może również korzystać z przewodu VSS, który znajduje się na złączu tempomatu pod maską. Częstotliwość impulsów przewodu VSS wynosi od 800 do 1000 na milę. Oznacza to, że zlokalizowanie przewodu impulsowego w pojeździe może być wyzwaniem. Przewód VSS można również znaleźć w dokumentacji pojazdu. Jeśli impulsy są zbyt niskie, potrzebny jest dzielnik impulsów, aby wzmocnić sygnał.
Ponadto cyfrowe sygnały prędkości mogą być szyfrowane zewnętrznie. W takich przypadkach wejście taksometru może być zagrożone. Dlatego taksometr według niniejszego wynalazku ma środek deszyfrujący do odszyfrowania sygnału. Taksometr posiada również środek wyjściowy do wyświetlania lub drukowania sygnału. Taksometr posiada również środek odczytu do odczytu wejścia cyfrowego oraz środek pomiaru czasu do dostarczania danych czasowych. Taksometr może również przyjmować dodatkowe dane wejściowe poprzez środki wyjściowe.
Taksometr może również podawać klientowi całkowitą opłatę za przejazd. Może on wykorzystywać cyfrowe sygnały prędkości, sygnały odległości lub inne dane wejściowe do obliczania całkowitej taryfy. Taksometr posiada również funkcję, która pozwala kierowcy na otrzymywanie danych o taryfie w czasie rzeczywistym. Funkcja ta jest dostępna w niektórych taksometrach, takich jak Taximeter for Android. Można ją również wykorzystać do śledzenia kierowcy i lepszego wyboru trasy.